,,Vannak helyek,amelyek szinte várnak ránk valahol mint ismeretlen szeretők,és amikor-ha egyáltalán-rájuk bukkanunk,azonnal és megkérdőjelezhetetlenül tudjuk,hogy ők az igaziak..."
és vannak helyek,amelyek út közben,váratlanul,szinte semmi előjelet nem mutatva tárulkoznak ki nekem és illeszkednek bele eddigi utamba...
és vannak helyek,amelyekbe már akkor beleszeretek,mikor még nem is láttam őket,csak képeket,filmeket nézek vágyakozva,és tudom,egyszer csak eljön a pillanat,mikor ott állok előttük...ez a legfontosabb
erről szól ez a blog

2013. augusztus 28., szerda

Firenzei útravaló

Firenzei útravaló 2010
A következő sorok nem az itt megszokott,  klasszikus értelemben vett élménybeszámolót rejtik.A nyári néhány napos Firenzei kiruccanásunk ugyan élményekben gazdag volt,valamiért  mégis úgy gondoltam,inkább egy pragmatikusabb beszámolót irok.Aki már elhatározta,hogy ellátogat  ebbe a csodás toszkán városba,jobban hasznát veszi.Aki pedig még nem elég m otivált ez ügyben,azt egy másik cikkben próbálom meggyőzni...
Az utazás

Az Eurolines menetrendszerinti járatával utaztunk-most először.A Népligeti nemzetközi buszpályaudvarról indult a busz,este 8-kor.Előtte 30-40 perccel ott kellett lenni,”becsekkolni”.Ezt nem nagyon értettük,de ott minden kiderült.Mint a repülőtéren,ugy kellett leadni a buszjegyet-előre megváltott-ott helyben már nem lehetett váltani!-bejelenteni a csomagok számát-annyi csomagkártyát kaptunk hozzá...szóval valódi beszállás volt,még beszállókártyát is kaptunk!Kijelölték a helyünket,bepakoltak és pontban 8-kor el is indultunk!A busz meglepően kényelmes volt,a sofőrök profik-figyelmesek,de nem tolakodóak,mindenre figyeltek,szóval valószinüleg nem ez volt az utolsó ilyen utunk!11  körül megálltunk pihenni egy benzinkutnál,majd én elszenderedtem...következő élményem pedig már az volt,hogy a férjem kelteget:itt  vagyunk a tengernél!Hajnal 3-ra Triesztben voltunk!6-ra Velencében tettünk ki utasokat,7-kor Padovában kicsit hosszabb szünet,itt többen leszálltak,illetve átszálltak a Milánó felé induló kisbuszba.Ez is nagyon gördülékenyen volt megszervezve,látszott,hogy értik a dolgukat...9-kor Bologna.Ezekben a városokban a központi buszpályaudvaroknál álltunk meg.Mivel ezek általában a város közepén vannak,igy kis olasz életképeket kaptunk a külvárosokról az épületekről,a reggeli életről.Ez is megérne egy  néhány oldalt,de a lényeg most az,hogy 10 óra 20-kor leszálltunk Firenzében a Pályaudvar melletti nagy parkolóban...
  A szálloda
Hosszasan keresgéltem itt a neten. Mindenképpen belvárosi szállodát akartam,hogy ne kelljen sokat menni,és állandóan benne legyünk a város életében! A választék óriási!Nem tudom,összesen hány szálloda lehet Firenzében,de csak a 3 + keresés annyi cimet dobott ki,hogy nem jutottam a végére!Fontos!Több városban volt szerencsém Olaszországban 3 + szállodában aludni,igy némileg feljogositva érzem magam az általánositásra!
A magyar 3 + klasszisokkal felülmúlja az olaszt!Ez főleg a szobákra értendő.Mert a közös helyiségek-recepció, reggeliző.folyosó,lift-nagyon szépek,izlésesek,de a szobák már több oldalról is hibáznak...ez a műemlékvárosok esetében azért is igy van,mert minden belvárosi épület többszáz éves...és ugyan minden komforttal felszerelt-klima is volt-de akkor is megvannak a határai.A mi szállodánk esetében ez a fürdőszoba volt...
De kezdjük az elején...Sok hotel volt,ami a szempontjaimnak tökéletesen megfelelt.Ezek közül a Le due Fontane /A két szökőkut/ nevűt választottuk.
Központi fekvésű.A Dóm kupolájától induló-kb 200 méter hosszú- Via d.Servin kell végigmenni,és itt van a Piazza SS.

Annunziata,ahol a hotel található.Légvonalban vagy 50 méterre voltunk az Accademiatól,ahol az eredeti Dávid szobor található.Megfelelően közel aDómhoz,de ahhoz elég messze,hogy csendben lehessen pihenni.A piazza egyébként a könyvek szerint Firenze legszebb reneszánsz tere,fókuszban a két szökőkúttal...ami viszont az egyik legfontosabb dolog,estére elcsendesedett a környék,és  pihenni lehetett...tanácsként mondhatom az ide látogatóknak,hogyha pihenni szeretnének éjjel,a Medici városrészt kerüljék el...
Maga az épület is többszáz éves,a prospektus szerint jó száz éve hotelként üzemel.A recepció,a folyosók nagyon szépek,márvánnyal boritott,csillogó sárgaréz kiegészitők,mindenhol tisztaság.A második emeleti 305. szoba lett a miénk.Oldalra nézett,igy a teret nem láttuk az ablakból ,de a kicsapható paletta megvolt.A szoba viszonylag kicsi,kis előtér,a szobában ágy,nagyszekrény,hatalmas iróasztal, minibárral,TV. Vastag mélybordó ágytakaróval, olyan régies hangulatú. A fürdőn látszott,hogy eredetileg talán nem ennek készült,olyan kényelmetlen volt az elrendezése...de,ahogy mondani szokták,a célnak megfelelt,és ami nagyon fontos,minden nap takaritották,alaposan!Nagyon jól felszerelt volt,cipőtisztitó kiskészlettől az intim tasakig...szóval kompenzálták a furcsa alaprajzot.A reggelinél láttuk,hogy ezt a hotelt a hozzánk hasonló turisták látogatják.Együtt ettünk lengyelekkel,németekkel,oroszokkal,és a legérdekesebb egy nagyszámú azerbajdzsán csoport volt.Eddigi kóborlásaink során még nem találkoztunk ezzel a nációval.
A reggeli egyébként felülmúlta a várakozásaimat.Az eddigi olasz szállodai reggelik  minőségileg és legfőképp mennyiségileg nagyon alatta voltak a szinvonalnak.Igy kellemes meglepetés ért itt.Mondjuk csak hideg ételek voltak,azok viszont hatalmas választékban!Meglepett,de örültem a sok és változatos gyümölcsnek,és cukrászsüteménynek.De ami a legfontosabb,az a kávéautomata volt.elfelejtettem megszámolni,de sokféle olasz kávékülönlegességet adott,az espresson kivül .Igy minden reggel itt tudtam le a kávézást...

A Város

Firenze az egyik kedvenc uticélom...fiatalkori szerelem volt az olasz reneszánsz.Mostanában felülirta a tenger iránti rajongásom,de mikor 2008-ban ujra itt jártam,nem tudtam nem gondolni arra,hogy vissza kell menni!
Szerintem Európa top 10-ében benn van...tényleg ,érdekes lenne egy ilyen lista...gondolkozzatok el!Kinek mi van benne...talán nem  lenne hiábavaló,mert ha sok listát összevetnénk,viszonylag általános végeredményt  lehetne hirdetni!

Sokan gondolkozhatnak igy,mert julius végén a város tele volt turistával.Talán nincs is az évnek olyan időszaka,amikor nincs,de aki ide utazik,annak ezt tudomásul kell venni!A sok ember ellenére nem ért minket semmi artocitás,semmilyen negativ élmény nincs!Rengeteg rendőrt láttunk az utcákon,vagyis nem is igazán rendőrők voltak,inkább „városőröknek”lehet nevezni őket.A szűk négy nap alatt akciót nem láttunk.Egy kb. 10 fős román cigánycsalád kéreget a Dóm körül,jellegzetes cigány ruhában.Ők voltak az egyetlen kriminálisan emlitésre méltók...szóval a közbiztonság nekünk megfelelő volt.
Firenze gazdag város.Ez látszott abból is,hogy a központban lévő buszmegállóhoz utazva csak szépen felujitott házakat láttunk.Időnket a tágabb értelemben vett belvárosban töltöttük,de ez jó nagy terület,mérhetetlen mennyiségű műemlékkel.Nem néztünk meg mindent,ami talán belefért volna az időbe,de igy volt jó.Élvezni akartuk a várost és az ottlétet,igy gyakran csak ültünk a piazzákon és néztük a házakat,buszokat,embereket...

Térképen ez ugy néz ki,hogy legészakibb terünk a Piazza San Marco –Szent Márk tér-,legnyugatibb a Palazzo Rucellai,délen a Palazzo Pitti,keleten pedig a Santa Croce-Szent Kereszt templom tere...ez jó nagy terület,és itt végig középkori,valódi reneszánsz paloták,házak,templomok,múzeumok...
amit mi megnéztünk,azok a következők
San Marco-Szent Márk tér és templom és múzeum és kolostor-Savonarola és Fra Angelico emlékekkel
Ssa Annunziata tér és templom,az Ártatlanok korházával-ugye itt laktunk
Galleria d. Accademia-itt látható az eredeti Dávid-a muzeum egyébként este 10-ig nyitva van és 9 után már szinte senki sincs.Napközben pedig 100 méteres sorok...
San Lorenzo-Szent Lőrinc-a Mediciek  palotája,temploma,tere,sekrestyéje!A Medici negyed forgataga,fedett és utcai piacok!

Cattedrale di Santa Maria del fiore- vagyis a Dóm a keresztelőkápolnával-kivül belül-alul-felül...és itt kezdődik az abszolut tömeg, a Reppublika téren és a Corson át a Piazza della Signoria-Signoria terén át az öreg Palotától-Palazzo Vecchio- az Uffiziig és  az Arnóig.Majd át a Ponte Vecchion-Öreg hid- a Pitti palotáig.

Az öreg palotától nyugatra a Casa Buonarroti-Michelangelo háza és a Santa Croce-Szent Kereszt tér és templom a város Panteonja, Michelangelo , Rossini , Galilei siremlékével...

Az emberek

Firenzében annyi az ember, hogy szinte lehetetlen megállapitani,hogy ki helybeli olasz, ki belföldi turista... ami tuti,az a kiszolgáló személyzet a boltokban,éttermekben.Ők viszont ugy le vannak terhelve, hogy  igazán semmilyen kapcsolatba nem tudtunk kerülni helybeli olaszokkal. Mondjuk nem is nagyon igyekeztünk, de e mellett nem volt jellemző a kedves mosoly, barátságosság,stb.
Mindenhol korrekt, megfelelő kiszolgálásban  volt részünk, de mentes minden érzelmi megnyilvánulástól...

Az ételek

A középkorban az egyik pápa ugy fejezte ki elragadtatását a város irányában,hogy azt mondta:a világon 5 alapelem van,a tűz,a viz,a levegő,a föld és Firenze.
Ezt én ugy módositanám,hogy a tűz,viz,levegő,föld mellett az ötödik az olasz fagyi...irtam már máshol is,hogy a gasztronómiai csodán tul,szinte érzéki élmény ez nekem.

Már a látványa is,de mikor selymesen olvadni kezd a tölcséremen az az izcsoda,amit a hatalmas kinálatból kiválasztottam...mert ott kezdődik,hogy a legeldugottabb kis utcában is legalább két fagyizó vár...nem tudom,a városban összesen mennyi lehet,talán ők maguk se tudják.
Persze mindegyik esztétikus,tiszta és majdnem akkora választéka van,mint a főtéri legnagyobbaknak.Várni nem kell,valahogy mindig van ott egy kiszolgáló.Talán csak az a kölünbség,hogy a külső utcákon „vastagabban”mérik az adagot...mert Itáliában nem félgömb kanál van,hanem lapos lapátkával igazitják tornyos kis formára...
Én gyümölcsfagyi mániás vagyok,de a különböző csokiknak azért nem tudtam ellenállni. Mert mikor azt mondom, csoki,azt kérdezik, milyen? Van ugyanis étcsoki, tejcsoki, nugát, mogyoróscsoki, fehércsoki. És más izű a kávé és a capuccino is...és akkor még nem beszéltem a pisztáciáról,ami nagy kedvencem.Az olasz fagyinak egészen különlegesen telt ize van,ritkán,de itthon is ettem már ilyen jó izű fagyikat.Amit viszont csak ott  tapasztaltam,az a fagyi texturája. Olyan az állaga,olyan sűrű,hogy szerintem késsel vágható lenne.Biztosan van,aki jobban el tudná magyarázni,mitől lehet ez...én csak azt látom,hogy 40 fokban sétálgatok és a fagyim felülete fényes,selymesre olvad,de nem folyik le a tölcsér oldalán.Lenyalva ezt a selymes részt,alatta ujra kemény,ami pár pillanat mulva ujra selymesre olvad...valahogy pont eltalálták a sétáláshoz való fagyit.Nem egy olcsó mulatság,de aki ott van,meglátja,hogy minden fillér megéri az árát...

Persze mást is ettünk ottlétünk alatt.Vékonyabb pénztárcáju utasok vagyonk,igy leginkább az önkiszolgáló éttermekről,pékségekről tudok beszámolni.
A meleg miatt,és mert szerettünk üldögélni a tereken,ebédre leginkább pizzát,sós sütiket ettünk.A San Marco téren-a Via Ricasoli és a Via Cavour között-étterem és pékség is több kiváló van.Aki esetleg készül Firenzébe,érdemes ezt megjegyezni,több fontos műemlék van ott...
De vissza a kulináriához.A pékeknél a sonkás,spenótos,lecsós,tojásos csigák,táskák,lepények egyedi választéka van.Valahogymindenhol mások voltak...
A pizzát dekára is mérik,Tehát van a pulton mondjuk 3 féle,és én kettőből kérek,mondjuk egy kis és egy nagy szeletet.Akkor ezeket ráteszik a mérlegre,és megvan az ára.Szép kis pakkot csomagolnak belőle.Vigyázni kell azonban,mert a legszűkebben vett belvárosban-a Dómtól a Ponte Vecchioig-nem szabad az utcán enni.Erre a „póriasabb”negyedek valók/Medici városrész,és a már emlitett San Marco környéke,amit mi próbáltunk/
A pizza-imádók is jó helyen járnak itt,bár a Firenzei konyha nem igazán az ,amit a néphit olasz konyhaként emleget...de a San Marcoi pizza pont olyan jó volt nekem,mint a Római,vagy Nápolyi testvére .Amikor csak paradicsomszósz van a tésztán,kis sonka,cukkini,sajt,és kész.Mégis frenetikus izű...ja és természetesen vékony tésztájú,a szélén kissé égett,és alul is pirult...
Rengeteg önkiszolgáló étterem van a városban.Mi ezeket is itt a San Marco környékén látogattuk,egymás mellett vagy 4-ben voltunk.Lényegében egész nap lehet ebédelni,saláták,tésztafélék nagy számban és husételek,desszertek.Mondjuk,hátránya a dolognak,hogy a délelőtt megfőzött ételt teszik a pultra,és ha estig tart,hát estig van ott...Ezen akkor kezdtem el agyalni,amikor az utolsó napunkon a Santa Maria Novella pályaudvar restijében ebédeltünk.Mielőtt felröhögne mindenki-jogosan!-elmondom,hogy itthon ez semmi pénzért nem történhetne meg!De a Firenzei pályaudvar önkiszolgáló étterme klasszisokkal van a magyarok felett...az,hogy tiszta,esztétikus,gazdag választékkal rendelkező,az alap.Amiért emlitem,az,hogy kis adagokban folyamatosan,látványkonyhaszerűen főzik a pastát.Ugy,hogy a pult felé forditva egy serpenyűben készül a mártás-paradicsomos,carbonara,stb.És hátul fő a tészta.Mikor kész,leszűrik-nem öblitik le hideg vizzel!-bele a mártásba,és akkor kiteszik a táb lát,hogy mi készült el.Ez ugy15-20 adagnyi ,és mig egy asszonyka porciózza,a másik serpenyőben már elkezd valami mártást csinálni.Egyszóval abszolut friss pasta alla pomodoro került a tányéromba...és itt ettünk a legolcsóbban!
Nagyon tetszettek az ugynevezett szendvics bárok.Az pedig külön,hogy sokan álltak sorban előttük,a Mcdonalds ellenére.Nem is igazán bár,mert nem lehet bemenni,leülni.Hanem  az utca felé állitott hűtőpult ez,ahol a felvágottak,sajt,-és zöldségfélék, mártások hatalmas készletéből magunknak választjuk ki,hogy mit kérünk a szendvicsünkbe.
Az ételekhez tartozik még,bár átvezet a következő témához,hogy a supermarketekben kapható kis műanyag dobozokban előcsomagolt,mártással,sajttal,étkészlettel ellátott saláta...vagyis mindenféle salátavariáció.Amit,ha kibont az éhes utas,meglocsolja a kis zacsiban található dresszinggel,megszórja sajtival,és a mellette lévő kis villával máris esztétikusan fogyasztható.Nem mutat rosszabb képet,mintha mondjuk nápolyit ennénk zacskóból...Véletlenül fedeztük fel,hogy a lejárati időhöz közelitő csomagokat 50 % kedvezménnyel árulják,igy volt szerencsém nagy adag insalata grecot enni 1 euroért...aki hozzám hasonló „nyúl-tipus”,az jól jár,ha megjegyzi ezt.

Vásárlás

Nem igazán vásárolni mentünk,bár nagyon szivesen tértem volna haza néhány olasz pulóverrel,vagy cipővel,csizmával gazdagabban,de ez az ut nem erről szólt.Aki Firenzébe utazik,annak nem is nagyon kell erre gondolni.A nagy turistainvázió miatt ez a város nagyon drága hely az ilyesmihez.Emlékeim szerint minél délebbre megyünk,annál jobb áron lehet vásárolni ilyeneket.Rómában már ki lehet fogni,Nápolyban pedig már nagyon.megéri.

Mint irtam,a belvárosi részben töltöttük a napokat.Itt csak kis boltok vannak.Supermarketek,ahol sok mindent lehet kapni,de értelemszerűen nem akkora választékban,mint mondjuk,egy Sparban.Bár konkrétan a Medici negyedben,a San Lorenzo templom sarkán pont van egy Spar,de nagyon más,mint az otthoni...még egy Coopnál is kisebb...és az árukészlet is érdekes...bizonyára vannak nagy hipemarketek,ahol lehet kapni az Európa-szerte ismert márkákat,bár már nem is tudom.Mert a kis boltokban sokmindenből szinte csak olasz árut lehetett venni.Például  ajándékba szoktam hozni mindenhonnan Chiot.Olyan izesitésűt,ami itthon nincs.És most hiába kerestem.Egyszerűen nincs Chio chips.Van két féle olasz  márkáju chips,és kész.Ugyanez van a dobozos söröknél,lekvároknál,mondjuk itt kifejezetten ilyet kerestem,igy örültem a nagy hazai választéknak...Mert ezek remek kis ajándékok.

Megemliteném a  Medici negyedben található hatalmas piacot... ez évszázadokra visszanyulóan itt van,bár a világtendenciának megfelelően mostanra kinai és egyéb ázsiai kereskedők vették át a boltot.A San Lorenzo templomot teljesen körülöleli és gyakorlatilag mindent lehet itt kapni.Kendő,kabát,bunda,táska,kulcstartó,tányér,virág,és a reneszánsz épületekben 1 eurós bolt,csak,hogy lássuk,a XXI-ik században vagyunk.Itt van egy hatalmas ,és elég ronda zöld épületben az élelmiszerpiac,amit szeretünk minden városban meglátogatni./Ha a Dóm lanternájából nézzük a várost,hát,Michelangelo biztosan nem engedte volna,hogy zöldre fessék.../A már emlitett pékségek közül itt is található nem egy.

Árak

Olaszország  általában sem olcsó hely,Firenze pedig a kereslet-kinálat törvénye miatt különösen nem.Ezt tudomásul véve,nem ajánlom az átváltogatós számolgatást,mert megkeseredik a szánkban a 7-800 forintos tölcséres fagyi...
Ennek ellenére azt mondom,kis odafigyeléssel meg  lehet oldani,hogy ne érezzük borzalmas tékozlónak magunkat.Szerintem sokat segit a gondolat,hogy amire itt most költünk,az t sehol máshol a világon nem tehetnénk meg...nem merülök bele az anyagiak piszkos részletezésébe,akit érdekel,biztosan megtalálja a módját,hogy kapcsolatba lépjünk...

Végül

aki már elszánta magát,hogy megy,hát nagy örömmel segitek bármiben,és jó utazást kivánok: